کد مطلب:276577 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

ثواب کسی که در رکاب رسول خدا شهید شده و ثواب شهادت زیر پرچم حضرت قائم
دلیل بر دو مكرمت فوق روایتی است كه در مجمع البیان از حارث بن المغیره آمده كه گفت: در محضر ابوجعفر باقرعلیه السلام بودیم. فرمود: آن كه از شما این امر را شناخته و منتظر آن باشد و خوبی را در آن ببیند، مانند كسی است كه به خدا قسم در ركاب قائم آل محمدعلیهم السلام با شمشیر خود جهاد كرده باشد. سپس فرمود: بلكه واللَّه مثل كسی است كه در خدمت رسول خداصلی الله علیه وآله با شمشیرش جهاد كرده باشد، و بار سوم فرمود: بلكه به خدا قسم همچون كسی است كه در خیمه رسول خداصلی الله علیه وآله شهید شده باشد. [1] .

می گویم: وجه استشهاد این كه: دعا كننده برای تعجیل فرج مولی صاحب الزمان علیه السلام از جمله مصادیق این عنوان است، چون از آثار انتظار، دعا كردن به زبان می باشد.

و نیز در تفسیر البرهان از حسن بن ابی حمزه از پدرش ابوحمزه است كه گفت: به حضرت ابی عبد اللَّه صادق علیه السلام عرضه داشتم: فدایت شوم! سنّم بالا رفته و استخوانم سست گشته و مرگم نزدیك شده است و می ترسم پیش از آن كه این امر [حكومت شما] را دریابم مرگم فرا رسد. فرمود: ای ابوحمزه! هركه به ما ایمان آورد و حدیث ما را تصدیق كرد، و به انتظار دوران ما نشست مانند كسی است كه زیر پرچم قائم علیه السلام كشته شود، بلكه به خدا سوگند! زیر پرچم رسول خداصلی الله علیه وآله [به شهادت رسد] . [2] .

می گویم: پوشیده نیست كه هركس با نیّت پاك برای تعجیل ظهور مولایش دعا كند و نصرت حضرتش را بر دشمنان خواستار باشد، مصداق این عنوان خواهد بود، و به این فایده بزرگ نایل خواهد شد.



[ صفحه 644]




[1] مجمع البيان: 238:9.

[2] البرهان: 293:4.